7x kiekeboe, waar zijn de groenten naar toe?

Groenten

Liv kan met gemak een uur doen over drie doperwten of ze voert een theateract op rondom het doorslikken van een tomaat. ‘Genoeg’, zegt ze dan. Nou als je haar daarna een patatje aanbiedt kan die er nog prima bij. Vaak wordt gezegd dat wat je graag hebt gegeten tijdens de zwangerschap, je kindje daar later ook van smult. Gelukkig rijkt de lijst van wat Liv lekker vindt wel iets verder dan mijn favorietenlijstje tijdens de zwangerschap, maar qua groenten is het bij Liv inderdaad ook wel zo’n beetje blijven steken bij boerenkool. Ze moet van mij gewoon alles proberen en ik ga ook geen afwijkende menu’s serveren. Als dat tot gevolg heeft dat we lang aan tafel zitten dan is dat maar zo, niet persé mijn hobby hoor (GEZELLIG natafelen uiteraard daargelaten). Alleen soms is daar echt geen tijd of puf meer voor, tja dan toch maar een paar trucs uit de hoge hoed toveren.

1. Groenteburger 
Wij zijn niet vegetarisch, maar eten ook niet alle dagen vlees of vis. Als je dan kiest voor een groenteburger, scoor je meteen wat extra groenten. Er zijn trouwens met de opkomst van het veganisme steeds meer varianten te verkrijgen. Liv noemt het nog steeds vlees en laat ze daar nou gek op zijn, dus die stopt zo’n groenteburger maar wat graag in haar mondje.

2. Groente patat
Zoals ik eerder al noemde, voor een patatje is er altijd nog wel plaats in Liv haar buik. Van zoete aardappel (is geen aardappel, maar groente), kun je prima frietjes fabriceren. Uit de oven met wat olijfolie, is het ook helemaal niet zo slecht!

3. Omelet
Ei, hoort er bij. Tenminste Liv vindt eitjes heel lekker en ik vind het een prima verstop plek voor wat groenten. Als je een courgette raspt of/en wat bloemkoolrijst meebakt in een omelet, heb je een win-win situatie.

4. Tomatensaus
Een tomaat in zijn geheel gaat gepaard met heel wat kokhals effecten en drama, maar in de vorm van saus laat Liv zo’n tomaat zich prima smaken. Nou, dan brouwt mama er toch een saus van voor door de pasta of als onderste laag voor op een pizza.

5. Pizzabodem
Over pizza’s gesproken, je kunt hem nog rijker aan groenten maken door te kiezen voor een rode biet, pompoen, bloemkool of courgette pizzabodem.

6. Smoothie
Een smoothie is lekker fris (smaken zijn namelijk vaak intenser bij verwarmd eten) en je kunt gemakkelijk wat groenten in een smoothie kwijt. Spinazie leent zich hier bijvoorbeeld goed voor, zeker in combinatie met wat fruit. Hier wordt de smoothie ook nog eens zoeter door van smaak, dus aantrekkelijker voor kindermondjes.

7. Een potje
Jazeker, een potje komt er ook echt wel eens aan te pas. Want o wat kan meneer of mevrouw potje lekker koken, althans binnen tien minuten en zonder drama wordt zo’n potje door Liv verorberd. Natuurlijk is het dan opeens geen probleem dat er tien verschillende soorten groenten in zijn verwerkt. Trouwens ikzelf vind de inhoud vaak nog stinken ook, sta je dan met je goede gedrag.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s