#3 Back in shape – lasagne

LasagneLasagne, niet het eerste dat in je opkomt als je denkt aan een slank gerecht. Maar ja, o zo lekker. Rede te meer dus om te broeden op een slankere, toch smaakvolle variant. Want ook al ben ik aan de lijn, ik heb gewoon lasagne op het menu!

Huishoudelijke mededelingen
De aangegeven hoeveelheden zijn per persoon, wel voor de grote eter, want in onze lasagne-schaal beslaat dit de helft. Maak je dus een hele schaal, dan doe je de hoeveelheden keer twee (of het aantal personen dat mee-eet).

Good to know: sommige producten verschillen van merk tot merk in samenstelling en dus ook in bijvoorbeeld de hoeveelheid calorieën. Kijk hier dus even naar! Wij doen in ieder geval boodschappen bij de Jumbo, mocht ik niet het huismerk gebruiken, dan zal ik het er bij zetten.

Statistieken per persoon
Calorieën: 518
Vetten: 17,2 gr
Koolhydraten: 47,3 gr
Eiwit: 37,9 gr

Ingrediënten
– 65 gr tomatenblokjes uit blik
– 65 gr Milner slankie geraspte kaas
– 40 gr Philadelphia bieslook light
– 48 gr lasagne bladen verdi
– 150 gr gehakte spinazie (diepvries)
– 50 gr cottage cheese
– 0,5 el aardappelkruiden Albert Heijn
– Zout naar eigen behoefte

Hoe te fabriceren
– Verwarm de oven voor op 230 graden
– Laat de gehakte spinazie ontdooien in een pan met een klein laagje water
– Laat de tomatenblokjes goed uitlekken door een zeef, zodat zo veel mogelijk sap wegloopt en vrijwel alleen de blokjes overblijven
– Bekleed een ovenschaal van ongeveer 20×25 cm, met bakpapier
– Doe nu als eerste laag de uitgelekte tomatenblokjes in de schaal en verdeel dit gelijkmatig over de bodem
– Verdeel nu drie lasagne-bladen over de tomatenblokjes (beetje breken als het niet helemaal past, kleine overgebleven stukjes van de lasagne-bladen mag je aan de kant leggen, want met zes lasagne-bladen in het totaal kom je op net 2 gram te veel)
– Vervolgens verdeel je alle cottage cheese gelijkmatig over de lasagne-bladen
– Hier overheen verdeel je 150 gr spinazie en sprenkelt er eventueel nog naar eigen behoefte zout over
– Maak nu weer een laag van +/- drie lasagne-bladen
– Bovenop deze lasagne-bladen smeer je de Philadelphia, zorg dat je alles mooi afsmeert
Daarna kan de laatste 150 gr spinazie er op, ook hier kan eventueel weer wat zout op worden gestrooid
– Als je dat gedaan hebt, verdeel je alle geraspte kaas over de lasagne als toplaag
– Ten slotte strooi je er als finishing tutch nog wat aardappel kruiden overheen
– Laat hem nu in 25 minuten in het midden van de oven op +/- 230 graden een mooi korstje krijgen en je slanke lasagne is klaar

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s