#7 Back in shape – Loempia

 

LoempiaWeet je nog dat tijdperk dat er nog loempia’s in de kantine van school werden verkocht en je deze vervolgens ook zonder enige acht te slaan op de calorieën naar binnen werkte? Dat loempia kraampjes altijd op de gekste plekken opduiken, bijvoorbeeld steevast voor de bouwmarkt? En ik deze zelfs om elf uur ’s ochtends heel lekker vind ruiken? Zo’n loempia laat ik mij maar al te best smaken, totdat het besef over gezonde voeding en dat loempia’s hier niet onder geschaard kunnen worden indaalt. Dan zou ik, ik niet zijn, als er niet gezocht zou worden naar een gezonde variant. Daarom hierbij!  

Huishoudelijke mededelingen
De aangegeven hoeveelheden zijn per persoon, goed voor twee loempia’s, doe alle ingrediënten maal het aantal personen dat er mee-eet en iedereen kan meegenieten. 

Good to know: sommige producten verschillen van merk tot merk in samenstelling en dus ook in bijvoorbeeld de hoeveelheid calorieën. Kijk hier dus even naar! Wij doen in ieder geval boodschappen bij de Jumbo, mocht ik niet het huismerk gebruiken, dan zal ik het er bij zetten.

Statistieken per persoon
Calorieën: 474
Vetten: 5,2 gr
Koolhydraten: 82,1 gr
Eiwit: 19,7 gr

Ingrediënten
– 1 ei
– 4 vellen filo bladerdeeg van Bake at home
– 75 gr peen julienne
– 100 gr fijngesneden prei
– 2 el Kikkoman soja minder zout
– Organic extra virgin olive oil spray van Pam
– 50 gr Inproba chili sauce sweet minder suiker 

Hoe te fabriceren
– Verwarm de oven voor op 230 graden.
– Leg alvast de bakplaat klaar met een vel bakpapier.
– Haal als eerste het filo bladerdeeg uit de vriezer, dan kan deze alvast ontdooien.
– Doe een beetje Pam organic extra virgin olive oil spray in een koekenpan en bak het ei.
– Haal vervolgens het ei, als deze goed doorbakken is, uit de koekenpan en snijd deze in dunne reepjes.
– Je kunt nu dezelfde koekenpan van het ei gebruiken om de geraspte wortel en gesneden prei in te bakken.
– Als de wortel en prei bijna klaar zijn, voeg je het gesneden ei en de sojasaus toe. Hussel alles goed door elkaar en laat het mengsel nog even door sudderen.
– Leg nu het eerste vel filo bladerdeeg op de pakplaat, spray deze in met Pam organic extra virgin olive oil en leg het tweede vel filo bladerdeeg er bovenop.
– Leg nu een deel van het groentemengsel (als je twee loempia’s maakt, de helft) in het midden van het geprepareerde filo bladerdeeg. Zorg dat je aan de boven- en onderzijde ongeveer twee centimeter overhoudt en aan weerszijden zo’n vijf centimeter.
– Rol de loempia van links naar rechts op en vouw de boven- en onderkant om richting bakplaat (de loempia ligt als het ware op de omgevouwen flapjes).
– Spray nu de bovenkant van de loempia in met Pam organic extra virgin olive oil, om straks een mooi goudbruin kleurtje te krijgen.
– Herhaal de vier voorgaande stappen, tot je alle loempia’s klaar hebt. Tenslotte schuif je de bakplaat voor 20 minuten in het midden van de oven.
– Als dipsaus serveer je de chilisaus (bij de genoemde calorieën inbegrepen!).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s